De meerwaarde van de financieel adviseur: de weg van transactioneel naar relationeel

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks vrijblijvend onze nieuwsbrief vol inspiratie en recente ontwikkelingen.

Veel mensen worstelen met de vraag of ze later genoeg geld hebben.

Een toenemend aantal werkenden heeft geen of beperkte toegang tot collectieve pensioenoplossingen.  Daarentegen wordt door de vergrijzing een steeds grotere groep  afhankelijk van ‘pensioeninkomen’. Dat is gecombineerd met een nog steeds relatief lage rente die hoger is dan de inflatie een voedingsbodem voor onrust bij mensen over hun financiële toekomst. Ze worstelen met de vraag of ze hun oudedag goed hebben geregeld en hoe ze hun spaargeld en vermogen daarvoor moeten aanwenden.

Op dit moment zijn er ruim 1 miljoen zelfstandigen en nog een groep van ruim 700.000 werknemers waarvoor te weinig of geen (werkgevers)pensioen is opgebouwd.

Kortom, een grote groep Nederlanders heeft, latent of niet, behoefte aan informatie en begeleiding op het gebied van pensioen en vermogen! En dat wordt niet minder de komende jaren. Door de nieuwe Wet toekomst pensioen is er een oplossing binnen handbereik gekomen door de gelijktrekking van lijfrente ten opzichte van pensioen voor wat betreft de fiscale aftrekbaarheid. Maar om de doelgroep daadwerkelijk te helpen met een goede oudedagsvoorziening, moet niet het product centraal worden gesteld maar de klant. Het gaat om het brede plaatje bij de klant; niet alleen maar die ene aftrekpost voor lijfrente maar een financiële planning die inzicht en overzicht biedt. De klant kan online over beleggen en lijfrente heel veel informatie en oplossingen vinden. De praktijk wijst echter uit dat de materie complex is en dodelijk saai waardoor veel mensen ‘struisvogelgedrag’ gaan vertonen. En als ze het uiteindelijk zelf regelen, verkiezen ze vaak de korte termijn boven de lange termijn. Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM, nov 2021)  blijkt dat door suboptimaal handelsgedrag ongeveer één op de drie zelfstandige beleggers onnodig risico loopt. Dit gaat vaak ten koste van het rendement door te vaak te handelen. Ook te weinig spreiding over instrumenten en regio’s verslechtert het verwachte rendement, net als handelen in risicovolle producten.

In het kort komt het onderzoek hier op neer:

  • Ruim 1 miljoen huishoudens belegt zelfstandig
  • Groot deel zelfstandige beleggers vertoont suboptimaal handelsgedrag
  • 12% loopt risico op financiële problemen
  • AFM gaat onderzoek doen naar invloed beleggingsapps en finfluencers.
 

De adviseur kan het verschil maken.

Kortom, genoeg werk aan de winkel voor de adviseur! De toegevoegde waarde is groot in dit domein van vermogen en pensioen, zowel financieel als emotioneel. Het gaat om inzicht en overzicht te bieden op een onafhankelijke en holistische manier.

De adviseur begeleidt de klant naar een vermogensoplossing waarbij de haalbaarheid van het vermogensdoel van een klant centraal staat. Indien beleggingen het middel zijn om vermogensdoelen te behalen, kan een adviseur een belangrijke rol spelen voor een klant. Deze is juist niet gelegen in het geven van beleggingsadvies omdat de adviseur meestal geen specialistische kennis en ervaring in huis heeft.

De belangrijkste taken van de adviseur die wij verwachten in de samenwerking met OAKK zijn:

  • Het geven van Inzicht: geeft klant inzicht of er met sparen en/of beleggen vermogensdoelen kunnen worden bereikt.
  • Het aanreiken van Kennis: wat beleggen met zich meebrengt, de mogelijke vermogensontwikkeling op basis van een gekozen middelenverdeling in diverse scenario’s en de mogelijke risico’s die gekoppeld zijn aan beleggen.
  • Het Inventariseren: het opvragen en inventariseren van relevante gegevens die nodig zijn voor het afstemmen van de beleggingen op de wensen en situatie van de klant.
  • Begeleiding: het op basis van de inventarisatie begeleiden van een klant in het proces om een geschikte oplossing voor vermogensopbouw te vinden.
  • Monitoren en Bijsturen: monitoren of de vermogensbeheeroplossing naar de doelen van een klant leiden en bijsturen als dit niet (langer) het geval is.
 

De adviseur is altijd de relationele spil in de driehoeksrelatie. Een grote meerwaarde waar de klant bereid is voor te betalen. Naar keuze kan de klant deze adviseursvergoeding betalen ten laste van de betaalrekening bij zijn of haar bank of ten laste van de beleggingsrekening bij OAKK. Hiervoor geeft de klant dan specifiek opdracht aan ons en is een volledig transparante en directe beloning van de klant aan de adviseur.  In het geval van een lijfrentebeleggingsrekening is de betaling ten laste van deze beleggingsrekening altijd in het voordeel voor een klant omdat deze rechtstreekse onttrekking een belastingvoordeel oplevert (hier gelden wel bepaalde voorwaarden voor).

Welk verdienmodel adviseurs het beste past, is een ander onderwerp. De een zweert bij ‘uurtje-factuurtje’, de ander heeft een abonnement met vaste vergoedingen per activiteit en weer anderen een staffel op basis van vermogen. Natuurlijk is het van belang om in het samenwerkingsmodel werkzaamheden en vergoedingen in verhouding te laten zijn. Op die wijze wordt de haalbaarheid van de doelen van een klant altijd centraal gesteld. Binnen dit plan passen geen excessieve vergoedingen voor wie dan ook.

Daarentegen is het ook juist geen doe-het-zelf dienstverlening gericht op de eenmalige transactionele inrichting van de oplossing voor of door een klant waarbij alleen de kosten van de oplossing vaak centraal staan. Wij zijn ervan overtuigd dat de adviseur waarde toevoegt door te blijven monitoren of de doelen van een klant haalbaar zijn. Doelen zijn namelijk voor velen niet in beton gegoten omdat omstandigheden van de situatie van klanten veranderen door de tijd heen. Overleg hierover, emotionele valkuilen voorkomen en bijstellen van plannen en oplossingen blijven een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van de adviseur om klanten te ontzorgen en te leiden naar hun goed inkomen voor later.

Als je deze rol wilt innemen, dien je ook te investeren in kennis en vaardigheden om gesprekspartner te zijn van je klant. De adviseur die zich op deze manier verbreedt naar een relationeel in plaats van transactioneel advies op het gebied van vermogen en lijfrente, zal een stevige basis leggen voor een nieuwe poot aan de adviespraktijk!

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks vrijblijvend onze nieuwsbrief vol inspiratie en recente ontwikkelingen.

Mogelijk ook interessant?

ivan-bandura-6Rr_2fJp41M-unsplash
10 minuten leestijd.

De meerwaarde van de financieel adviseur: de weg van transactioneel naar relationeel

Veel mensen worstelen met de vraag of ze later genoeg geld hebben. Een toenemend aantal werkenden heeft geen of beperkte...

Screenshot 2024-10-07 at 21.34.53
9 minuten luistertijd.

🎙 De onmisbare rol van Amerika in een wereldwijde portefeuille

New Business Radio · Willem Johannesma (OAKK Capital Partners) – My Personal Finance 5 november 2024 deel 2 Amerika: wat...

Picture 1
4 minuten leestijd.

Perceptie versus realiteit: Wat een Chinese boer ons kan leren over beleggen

Het Chinese gezegde van ‘Sai Weng verloor zijn paard’ Op het Chinese platteland in een klein dorpje leefde een boer...

Een vermogensoplossing voor elke situatie,
OAKK voor jou!

Solide beleggingsoplossingen,
OAKK voor jou!

Beurs – World Trade Center, 13e etage
Beursplein 37 – 3011 AA Rotterdam

Algemeen

info@oakk.nl
+31 10 26 19 940

Support

support@oakk.nl
+31 10 26 19 940

Beoordeling 2023, Vermogensbeheer